I
love Norrland (1)
Helena Wikström, Västerbotten, Åsa Bergdahl, Ångermanland,
Lena Ylipää, Lappland.
Kramfors Konsthall, t.o.m. 28 nov.
Varför
finns inte Sörland när Norrland finns? Norrland är inget
landskap men uppfattas så av många sörlänningar
som ofta blandar ihop Norrbotten med Norrland. Sverigebilden av Norrland,
som diffus och lite avtappad landsända, gles i både bygd och
huvuden kanhända, har kanske också blivit en svårsmält
självbild som vi som bor här får dras med. Den offentliga
bilden eller myten om Norrland som den framställs i riksmedia, om
det sedan gäller arbetslöshet eller populärkultur, bygger
på tanken om Norrland som inavel, surmulenhet och vildmarksromantik.
Den klichén älskas och omhuldas i den södra delen av
landet så till den grad att den blivit nära nog den officiella
bilden av vår landsända, något som också vi här
uppe har svårt att argumentera emot. Möjligen kan det förklaras
med vår särpräglade fallenhet för galghumor.
Ljusskylt
Kramfors kommunhus
För
visst finns ett annat Norrland? Tre konstnärer från varsin
region i norra Sverige har ställt samman en närmast kärleksförklarande
installation i Kramfors konsthall, där man med både värme
och humor vill ge en annan bild. Norrland är en del av världen,
och borde vid det här laget ha fått en alldeles särskild
omvärdering och nyorientering i det globala perspektivet. Helena
Wikström har tagit fasta på det ökande europeiska intresset
för det fridfulla livet här uppe. I ett fotoalbum visar hon
tyska hemsidor där norrländska hus med mysiga interiörer
är till salu, och på en stor inbjudande soffa har hon broderat
klassiska västerbottniska vildmarksmotiv med den betecknande titeln
”Avskilt läge”. Vem vill inte krypa upp i den soffan?
© BUS
2006 Helena Wikström "Avskilt läge" Yllebroderier,
soffa
Den norrländska
järnvägen eller stambanan som är en historisk blodåder
genom inlandet får ett personligt och kärleksfullt vittne genom
Åsa Bergdahls filmade möte med en resenär vid Långsele
station. För att lyfta fram det särpräglade i hemtrakterna
i Ådalen har hon också byggt en skärmvägg med fotografier
av loppisskyltar, föreningsinformationer och lokala matrecept. Allt
under en tickande väggklocka med fågelmotiv för att kanske
understryka att det här rör sig om ett helt annat och mera naturcykliskt
tidsperspektiv.
© BUS
2006 Åsa Bergdahl "Inte hinner vi gå på restaurang!"
Skärmvägg, detalj
Men sedan
har vi Norrbotten och Lappland som det väldiga taket över Norrland.
Tysta, ensamma män under det skymningsblå himlavalvet. I möbelinstallationen
”Singelkultur” har dock Lena Ylipää bäddat
in hela den världsbilden i en tjock och varm Helly Hansen-tröja
som att det under ytan faktiskt vibrerar en osannolik hemkänsla,
värme och patetik i sin bästa mening. Fåtöljen, bordet
och kaffekannan, framför väggen med hötorgsmotivet av Lappland
och med älghuvudet längst upp som en metafysisk trofé
och allestädes vaktsymbol. Det är bara att krypa in under den
romantiska fällen och glömma all norrländsk förtret,
eller är det istället en öppning för det verkliga,
sinnliga och det som faktiskt handlar om ens identitet i världen?
© BUS
2006 Lena Ylipää "Singelkultur I, Norrbottnisk yta"
möblemang, fiberpäls
”I
love Norrland” är en ovanligt rolig och poetiskt vägvisare
mot en ny och mera positiv orientering i den norrländska självbilden.
Naturligtvis kan man hitta bitar av bitsk ironi och distans, men utställningen
andas den sortens dubbeltydiga lekfullhet och ömsinthet som får
en att fundera över om inte begreppet ”Norrland” är
något mera än bara det utslitna namnet. I några knappar
att fästa på rockuppslag har Åsa Bergdahl och Helena
Wikström dragit igång lite subreklam för Norrland, som
”Om den kvinnliga flykten från hålorna” av Bergdahl.
Det kanske lurar underbara sensationer bakom nästa skogsbryn. I love
it - även om snöblasket slaskar utanför konsthallen.
Text och
foto: Jan K Persson
06-11-06
|